Saturday 24 September 2011

Syabas PPAS....

            Salam....Dalam sibuk-sibuk melayan facebook, tiba-tiba saya terlihat satu post yang dihantar oleh rakan saya berkenaan dengan perpustakaan baru di Shah Alam iaitu Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS). Akan tetapi, kenapa saya tertarik dengan perpustakaan baru ini? Jawapannya anda boleh dapat apabila anda membaca ulasan saya dan melihat gambar-gambar perpustakaan tersebut.

            Apabila kita mendengar pasal perpustakaan, mesti kita terfikir rak-rak buku yang banyak dan membosankan tetapi PPAS memberikan satu kelainan yang tiada pada perpustakaan lain di Malaysia ini. Apa yang menarik sangat PPAS ni?

            Pertama, PPAS ialah perpustakaan awam negeri yang pertama memperkenalkan konsep yang betul-betul santai. Dengan susunan kerusi dan meja yang begitu santai menjadikan ia sebuah perpustakaan yang sangat unik. Kedua, hiasan dalamannya sangat kemas dan mendamaikan sehingga kita seolah-oleh berada di rumah sendiri. Patutlah perpustakaan ini digelar “the second home”.

            Ketiga, perpustakaan ini menyediakan rak-rak buku yang sangat unik dan menarik. Reka bentuk perabot dan rak di dalam perpustakaan itu amat sesuai mengikut bahagian-bahagiannya seperti kanak-kanak, pelajar dan orang awam. Keempat, perpustakaan ini sangat unik kerana dialah satu-satunya perpustakaan yang boleh berbuat bising bagi kawasan kanak-kanak. Hal ini kerana pihak perpustakaan mahu kanak-kanak terbabit melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang boleh meningkatkan pengetahuan mereka. Jadi, kanak-kanak tidaklah hanya tertumpu pada aktiviti membaca sahaja.

            Seterusnya, perpustakaan ini menyediakan banyak kemudahan lain yang mungkin tiada di tempat lain antaranya gimnasium, teater 6D, auditorium dan banyak lagi. Jika anda lihat pada perpustakaan ini, anda pasti tidak akan menyesal untuk datang lagi. Kemudahan elektronik dan ICT memang tahap kelas pertama bagi saya.

            Jadi, saya mencadangkan agar anda datang dan lihat sendiri perpustakaan ini. Komen saya, syabas negeri Selangor kerana dapat membina sebuah perpustakaan yang hebat sebegini. Pada pandangan saya, perpustakaan ini memang bertaraf antarabangsa dan setanding dengan perpustakaan di Eropah.

Jika dilihat pada perpustakaan ini, mesti ada tidak percaya bahawa kosnya tidak melebih RM100 juta. Dengan amalan telus dan bebas rasuah menjadikan perpustakaan hebat dapat dibina dengan kos yang munasabah. Harapan saya agar negeri lain dapat membina perpustakaan yang sama di tempat mereka..Salam












“Selangor negeri idaman, maju, sejahtera dan berkebajikan”

[Sumber: Laman Web Rasmi PPAS]

No comments:

Post a Comment