Sunday 20 November 2011

Keunikan program "Jom Shopping!"


Salam....dalam sibuk-sibuk melihat video di laman Youtube, tiba-tiba saya terbuka sebuah video berkaitan Jom Shopping anjuran Kerajaan Negeri Selangor dibawah rancangan Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES). Saya bukan ingin bercerita tentang program ini kerana saya sudah banyak mengeluarkan post seperti ini sebelumnya. Saya cuma nak bercerita tentang pelaksanaan program ini.

            Sebelum itu, apa yang menarik perhatian saya adalah gelagat salah seorang ADUN di Selangor ini. Siapa yang tak kenal dengan ADUN Sekinchan ini. Beliau berbangsa Cina, tetapi yang mengagumkan adalah beliau sangat fasih berbahasa Jawa. Ini mungkin kerana beliau telah dibesarkan di kawasan kampung yang mempunyai ramai penduduk berbangsa Jawa.

            Berbalik semula dengan program tadi, saya amat tertarik dengan cara program ini dilaksanakan. Sangat sederhana, mudah dan tiada protokol yang ketat. Bagi saya, ia dapat merapatkan lagi jurang antara pemimpin dengan rakyat bawahan. Secara jujurnya, sudah tentu RM100 itu tak seberapa dari segi nilainya, tetapi nilai keikhlasan itu amat mahal. Kalau dahulunya untung penjualan pasir di Selangor akan masuk ke tembolok kroni-kroni, tetapi kini ia dapat dinikmati oleh rakyat jelata.

            Jadi, apa yang penting adalah kerajaan Selangor cuba untuk menepati janji-janji mereka melalui slogan “hasil negeri untuk rakyat”. Jika dilihat pada nilai per individu, mungkin tidak banyak. Cuba anda darabkan dengan jumlah warga emas di Selangor. Ia akan mencecah jutaan ringgit. Hal ini sama dengan Skim Air Percuma.

            Kesimpulannya, kita tidak perlu nak heboh tentang siapa yang paling prihatin dengan rakyat. Bagi saya, kalau hanya pandai bercakap sahaja, saya pun boleh. Jadi, tindakan yang benar itulah akan yang menjadi bukti yang tidak dapat disangkal dengan apa hujah sekalipun.Semoga rakyat Selangor akan mendapat habuan yang lebih besar lagi..tetapi, anda perlulah memberi mandat kepada kerajaan yang prihatin..Salam...


“Selangor negeri idaman, maju, sejahtera dan berkebajikan”

No comments:

Post a Comment